Pojišťovna znovu začíná zvát na onkologickou prevenci. Dopis dostane 1,5 milionu lidí

11.2.2016 12 0

Praha - Více než milion svých klientů pozve letos největší tuzemská zdravotní pojišťovna VZP na preventivní prohlídky, které u nich mají vyloučit rakovinu prsu, děložního hrdla či tlustého střeva a konečníku.

titulní fotka

Cílem je zvýšit docházku na vyšetření. Pravidelná návštěva lékaře může lidem v mnoha případech zachránit život.
Dopisy začala pojišťovna svým klientům rozesílat v těchto dnech. Jde o pokračování projektu takzvaného adresného zvaní na onkologickou prevenci, se kterým začala už v roce 2014 a jehož první fáze skončila loni v červnu.
Celkem letos dostane dopis s pozvánkou cca 1,5 milionu klientů pojišťovny, kteří mají ze zákona nárok na preventivní onkologické vyšetření, avšak v uplynulých čtyřech letech tuto prohlídku neabsolvovali a zároveň se neléčí pro nádorová onemocnění, na která jsou screeningy cíleny. Klienti dostanou zvací dopis vždy v tom měsíci, v němž se narodili. Každý měsíc tak obdrží pozvánku přes 100 tisíc pojištěnců. Ti z pozvaných, kteří letos ani po obdržení dopisu na prohlídku nepřijdou, dostanou pozvánku znovu v příštím roce.

Cílovou skupinou v rámci projektu adresného zvaní jsou:
• u rakoviny tlustého střeva a konečníku muži i ženy ve věku od 50 do 70 let
• u rakoviny prsu ženy ve věku od 45 do 70 let
• u rakoviny děložního hrdla ženy ve věku od 25 do 70 let

Když nejsilnější tuzemská pojišťovna zvala své klienty na onkologickou prevenci v roce 2014 a v prvním pololetí loňského roku, vykázali jí lékaři přes tři miliony těchto prohlídek. Nejvíce (o 26,1 procent) se díky pozvánkám zvýšila docházka na kolorektální screening. V roce 2013, tedy před zahájením projektu, přicházelo na toto vyšetření měsíčně v průměru 31 837 klientů a klientek pojišťovny. Od ledna 2014 do června 2015, kdy už pojišťovna zvala lidi dopisem, přicházelo měsíčně na tutéž prohlídku v průměru 40 142 lidí.
Nárůst docházky p pět procent byl zřejmý i u mamografického screeningu. V roce před adresným zvaním na něj měsíčně docházelo v průměru 31 001 žen, pozvánky to zvýšily na 32 548 žen měsíčně. Pětiprocentní růst zájmu o mamografické vyšetření byl navíc zkreslený tím, že už v roce 2013 byl počet těchto prohlídek enormně zvýšený díky mimořádné preventivní akci uvedené pojišťovny. Při ní nabídla zaplacení mamografu i těm ženám, které by na to ještě vzhledem k nižšímu věku neměly ze zákona nárok a musely by si tedy vše platit samy. Tuto nabídku využilo v roce 2013 skoro 27 tisíc klientek. V letech předcházejících roku 2013 byla docházka žen o desítky až stovky tisíc nižší.
Z pohledu procentuálního růstu nejméně úspěšný, ale z hlediska počtu provedených prohlídek naopak nejfrekventovanější, je dlouhodobě screening rakoviny děložního hrdla. Za osmnáct měsíců, kdy pojišťovna zvala klientky dopisem, vykázali lékaři celkem 1,7 milionu těchto vyšetření. To je srovnatelné i s průměrem roku 2013. Proč také zde nepřinesl projekt vzestupný trend? Důvodem je především to, že u tohoto vyšetření je docházka dlouhodobě vysoká, gynekologové ho dělají ženám prakticky běžně při preventivních prohlídkách.

Přidejte komentář

Pro možnost přidávání komentářů je potřeba se nejprve přihlásit.

0 HODNOCENÍ

Autor článku

Další články autora